Tese 5: Purpose-drevet aktionslæring gør det enkelt at navigere og holde os på det opgraderende spor

Tese 1 af 5 - Tese 2 af 5 - Tese 3 af 5 - Tese 4 af 5 - Tese 5 af 5

Er du i en organisation, hvor der hele tiden er mange forskelligt rettede tiltag fra organisationens mange afdelinger? Er det mere komplekst og forvirrende end hjælpsomt, i forhold til hvad der skal guide jer i nuet, når I står i vanskelige situationer?

I denne blog vil vi pege på en enkel organisatorisk opgraderingspraksis, som kan hjælpe alle i organisationen med at finde vej i svære spørgsmål som disse: Hvad er ultimativt det vigtigste for os som organisation for at lykkes på både den korte og den lange bane? Hvad er det, jeg som leder eller medarbejder skal have et indre fokus på, næsten ligegyldigt hvad jeg har med at gøre? Hvordan giver det hele mening set fra både det lille og det store perspektiv?

Hvordan purpose-drevet aktionslæring drev transformationen af mobilselskabet Call me

En inspirerende case, som bl.a. INSEAD nævner som eksempel på succesfuld Blue Ocean Strategy, er det danske mobilselskab Call me's transformation fra et lavpris mobil-brand med ringe omdømme, til et kendt og stærkt brand med stor succes på de økonomiske nøgletal. Nuværende re:lead partner Hanne Lindblad, der dengang som CEO stod i spidsen for Call Me’s succesfulde transformation, tilskriver succesen denne enkle opgraderings-praksis: Purpose drevet aktionslæring.

Call me udviklede et klart strategisk purpose, der handlede om at bygge en forretning med et brand og med forretningsgange der var gennemsyret af TRUST både internt og eksternt. Visionen og retningen var klar. Der var til gengæld ikke en stort anlagt implementeringsplan. I stedet skulle vejen findes løbende, ved at alle i organisationen kontinuerligt stillede sig selv og hinanden spørgsmålet: “Er det jeg/vi gør lige nu med til at bygge Trust eller Anti-trust?”.

Alle ledere og medarbejdere var engageret i, og bemyndiget til, at undersøge det spørgsmål sammen, og gennemføre forbedringer der byggede TRUST. Dermed blev alle handlinger, strukturer, arbejdsgange, tankemønstre og kontaktpunkter med kunder, leverandører og kolleger løbende gransket, revurderet og opgraderet kontinuerligt over årene, efterhånden som nye døre åbnede sig.

På denne måde kan purpose drevet aktionslæring være vejen til at kunne håndtere kompleksiteten i hverdagen. Dette er ekstremt vigtigt i sociale netværk, hvor det er relevans og relationer, der afgør resultatet. At bemyndige alle medlemmer til at undersøge og udfordre eksisterende tilgange og processer, hjælper også med at balancere magthierarkiet, og gør organisationen til en meningsskabende vækstpyramide. Purpose-drevet aktionslæring understøtter en stærk fælles meningsskabelse, stimulerer nysgerrighed i nuet og kobler dermed ind i opgraderingen af både relevans og relationer. Derved reduceres kompleksiteten ikke, vi lærer bare at være i den, uden at det stresser vores nervesystem.

Purpose-drevet aktionslæring kan sætte gang i en intern bevægelse, som understøtter en kontinuerlig opgradering af både det personlige og det kollektive indre styresystem, så udvikling af mennesker og virksomhed går hånd i hånd. Denne kombination hjælper også til at undgå det berygtede ‘Purpose Gap’, som mange virksomheder i vor tid oplever - hvor medarbejderne oplever stor uoverensstemmelse mellem det meningsfulde purpose, der kommunikeres - og den virkelighed, de oplever til daglig.

Kombinationen af et meningsfuldt purpose og aktionslæring er med til at skabe en ny, sundere balance, der giver resonans, hvorved vi nemmere kan tiltrække og fastholde medarbejdere i en tid, hvor ”meningsskabelse ud over tallene” er blevet et krav for alle virksomheder.

Tese 1 af 5 - Tese 2 af 5 - Tese 3 af 5 - Tese 4 af 5 - Tese 5 af 5

Forrige
Forrige

The dynamics and opportunities for development and transformation of groups

Næste
Næste

Tese 4: Transformerende samtaler er det i særklasse stærkeste opgraderingsværktøj i hverdagen