Lederskab i en hybrid verden

At se i krystalkuglen er tæt på umuligt i disse komplekse tider. Alligevel tør jeg godt love, at det ikke bliver 100% som før. Så hvad betyder det for virksomhederne, dig som leder og de kompetencer du har? 

Hvorfor vi ikke går tilbage til “Normal”?

Salesforce og flere andre internationale virksomheder, har allerede tilbudt at medarbejdere fra nu af, ikke behøver at møde ind fysisk på arbejde, og vi ser, at der opstår såkaldte Zoom-towns. Altså skønne steder, som vi før kun besøgte i ferier og weekender, grundet deres afstand til byerne. Nu flytter flere og flere hertil fordi, de kan passe deres arbejde via Zoom / Teams / Meet osv.

Dette vil helt sikkert vil skubbe til en trend, som virksomheder bliver nødt til at tage alvorligt, hvis de vil beholde de bedste kompetencer. 

Der er givet mange medarbejdere som savner at kunne møde ind fysisk og være sammen med deres kolleger. Men der vil også være rigtig mange som ikke vil tilbage til den gamle hverdag, og dermed gå glip af den fleksibilitet og effektivitet, som de med sikkerhed har oplevet i løbet af det seneste år.

Jeg tror på ingen måde at fremtiden kun er digital. Men jeg tror på, at vi i langt højere grad vil se hybride arbejdspladser, hvor fysisk fremmøde og digital tilstedeværende vil gå hånd i hånd.

Hvad betyder “hybride” arbejdspladser for lederskabet?

Jeg har oplevet alt for mange ledere, der har forvekslet distanceledelse med distanceret ledelse. De har sat det kontaktfulde lederskab på pause, med undskyldninger som:; “Det kan man ikke digitalt” eller “Vi mødes jo alligevel snart, så vi venter bare”. Det er udtryk for at mange ledere oplever at deres værktøjskasse på dette punkt er utilstrækkelig. For man kan godt skabe personlige møder med dybde digitalt, og vi kan ikke være bekendt at “vente”. Alt for mange sidder alene, og oplever ikke tilstrækkelig kontakt. 

At afprøve evner og tilgange til at fastholde og udvikle nære og udviklende relationer digitalt bliver altafgørende, og et konkurrenceparameter i en hybrid verden.

 
Vi må aldrig forveksle distanceledelse, med distanceret ledelse.
— Morten Bruhn Højsgaard
 

Hvordan skaber man kontakt og empati på distancen?

Kontakt er som vinden. Du kan ikke se den, men du er aldrig i tvivl, når du mærker den. Kontakt handler om oprigtig interesse i relationen, samt det indhold der formidles. At jeg kan mærke at du vil mig, og lytter til hvad jeg siger, og responderer på det. Om dette sker fysisk eller digitalt gør ingen forskel, om end det for de fleste føles mere naturligt at gøre fysisk.

En god måde at komme i gang med at træne kontakt på er, at “tjekke ind” når I mødes. Prøv at brug nye spørgsmål, så det ikke bare bliver: 

Leder: Går det godt? 
Medarbejder: Ja. 
Leder: Ok super, lad os komme i gang!

Spørg i stedet ind, og og del noget betydningsfuldt fra hver jeres verden med hinanden.. Mød medarbejderen i det der er betydningsfuldt for ham eller hende ved at ‘spejle’ hvad du forstår og hvad det gør ved dig at høre.. Hvis du kan genkende de følelser eller stemninger i dig selv som medarbejderen giver udtryk for eller slår an i dig skaber det den følelsesmæssige forbindelse som gør at man ikke føler sig alene.  

Det skal komme fra et oprigtigt sted. Hvis du blot spørger, fordi du skal, gennemskues det med det samme, og kontakten udebliver.

Det samme kan gøres på møder med flere deltagere. Lav et kort check-in, og lad folk komme til stede ved at fortælle hvad de er optaget af. Responder blot med et anerkendende TAK, og lad den næste checke-in.

I kan øve jer med forskellige check-in spørgsmål, så det ikke ender med en automatisk opremsning af hvor travlt alle har. Eksempelvis: Hvad oplever du giver dig energi for tiden? Hvad glæder du dig til? Hvad er du nysgerrig på? Kun fantasien sætter grænserne.

Tjek ind hyppigt med dine folk. Hellere kort og ofte, end de lange møder en gang imellem. Du kan her tage inspiration i Lencioni's “death-by-meetings”-model for møder, som anbefaler daily check-in, men blot 5-10 min.

Hybride møder og teknologi

Der eksperimenteres teknologisk med stort fokus på at skabe rammer og funktioner der giver et nærværende digitalt møde, og både Zoom, Microsoft og Google har udviklet en masse gode features, som hjælper os. De mangler dog stadig den funktion, hvor jeg kan se min modpart i øjnene, uden at skulle kigge ind i webcamet, og dermed ikke selv opleve øjenkontakten.

Men når møderne er hybride, eksempelvis når 4 personer mødes fysisk, og 2 personer er på video, har oplevelsen haltet en del. Problemet er ikke så tydeligt for de 4 fysiske deltagere, da de typisk kan se de 2 digitale deltagere på en stor skærm. Men de 2 personer som er med via video, ser de 4 personer i et bredformat, og kan dermed ikke se deres ansigter tydeligt.

Heldigvis sker der også her en udvikling, som kun vil forstærkes som vi vender tilbage til arbejdspladsen, og behovet dermed stiger.

Eksempelvis har Owl Labs, udviklet Meeting Owl Pro , som optager 360 grader i rummet, og finder og opdeler ansigter i hver deres billede. Selv Har jeg netop købt en “ugle” for at eksperimentere med hybride møder, og må sige at jeg er imponeret. Det er langt fra perfekt endnu, men det viser meget godt, at fremtiden sagtens kan være hybrid uden at det bliver forstyrrende. Det kræver at  virksomhederne tager imod de teknologiske fremskridt, samt træner deres mennesker i kontakt, og accepterer at kontakt og empati KAN opnås på distancen.

Én ting er sikkert. De virksomheder som venter på at "normalen" genindfinder sig, vil ende med at sakke bagud. Både fordi "normalen" næppe er lige om hjørnet, men også fordi medarbejderne har set nye muligheder i den hybride verden, og for de virksomheder som byder den velkommen.

Forrige
Forrige

Podcast Ep. 2: Pilen Peger på dig

Næste
Næste

Lederskab der gør det rigtige – i en forbundet verden