Tese 2: Vi har brug for at opgradere vores indre menneskelige styresystemer til at navigere bedre i kompleksitet og uforudsigelighed

Tese 1 af 5 - Tese 2 af 5 - Tese 3 af 5 - Tese 4 af 5 - Tese 5 af 5

I en verden som er mere digital må vi være mere menneskelige

Digitale styresystemer kan hjælpe med, og endda overlegent overtage, flere og flere af de ’ledelsesopgaver’ der kræver analytisk logisk kraft og sammenstilling af data og viden, samt de opgaver der på forudsigelig vis kan automatiseres og kontrolleres. Vores indre menneskelige styresystem kan derimod noget som de digitale ikke kan, og som vi indtil nu i ledelse blot har taget for givet, fremfor bevidst at udvikle.

Gennem de sidste 100 år har ledelsestænkning og værktøjer groft sagt forfulgt et ’planlægnings og optimerings’-spor, i form af f.eks. best practice , 7 trins-opskrifter, top-down budget og KPI styring, som ikke er tilstrækkeligt, og ofte direkte kontraproduktivt når vi skal lede i de komplekse og uforudsigelige omstændigheder, som vor tid præges mere og mere af.

For at lykkes med bedre at lede og udvikle vores organisationer i en tid fuld af kriser og omstilling på alle planer, har vi brug for at opgradere kapaciteten til engageret samskabelse, med mange interessenter involveret. Hvor man finder farbare veje frem gennem nysgerrig dialog, og ved at eksperimentere sig frem i en cyklus af interaktive test i en evigt foranderlig virkelighed. Det kalder på en opgradering af vores indre menneskelige styresystemer.

Hvilke unikke menneskelige kvaliteter skal vi udvikle og basere ledelse på?

I vores øjne er følgende menneskelige kapaciteter og kvaliteter unikke og fundamentale for at udøve godt lederskab generelt, men især når vi skal skabe løsninger sammen med andre, på områder der ikke er velkendte og til at regne ud på forhånd:

  1. at have en grundlæggende fornemmelse og oplevelse af at være en del af en større sammenhæng, som vi kærer os om, og som vi har betydning for (relatering)

  2. at sanse stemning, energi og følelser, samt at etablere menneskelig kontakt og indlevelse, og skabe samklang i forholdet til os selv og hinanden

  3. at tænke kritisk og kreativt, se sammenhænge, skabe mening og forestille sig en ønskværdig fremtid, samt løbende udbygge og rekonstruere forståelsen af den aktuelle virkelighed, som vi er i

  4. at udtrykke sig og respondere engageret i samskabelse af fælles løsninger, som alle tager deres del af ansvaret for

  5. at improvisere, forny og udvikle vores handling og adfærdsmønstre, så vi også i praksis realiserer vores gode intentioner og de ønskede resultater - uden på forhånd at vide præcis hvordan.

Model af det menneskelige indre styresystem

Ovenstående 5 kapaciteter angiver en særlig kvalitet vores personlige eller kulturelle måde at  1) relatere, 2) være, 3) tænke, 4) samarbejde og 5) handle på. De matcher en model af det indre menneskelige styresystem som består af disse 5 dele, som kan siges hele tiden at køre og spille ’ubevidst’ sammen i baggrunden på et helt basalt niveau:  Vi relaterer til et eller andet,  så der opstår en sansning, følelse, stemning, impuls; vi tænker og forbinder det med noget for at give det mening; vi vælger hvordan vi vil respondere på det i interaktion med andre (eller indre repræsentationer af andre); vi agerer og oplever en effekt, som bliver starten på en ny cyklus..

De 5 dele spiller sammen i en kontinuerlig cirkulær proces, som hele tiden både udspiller sig inden i hver af os, men også socialt og kulturelt imellem os. Det meste af tiden er vi slet ikke bevidste og opmærksomme på det. Vi er nemlig optaget af de ’objekter’ som vi bruger vores styresystem til at navigere i forhold til. Det kan være en kollegas reaktion som vi prøver at forstå og agere på, eller en konkret problemstilling i vores arbejde vi prøver at løse alene eller sammen. Det kan også være en indre frustration som vi går og spekulerer over, og prøver at ryste af os. 

Med metaforen ’indre styresystem’ peger vi på to pointer: Ligesom på vores smartphone, så er det alle ’applikationerne’ (anvendelserne) vi ser og er optaget af, mens det bagvedliggende styresystem for de fleste ikke er i fokus, og bliver taget for givet. For det andet peger vi med metaforen på at det indre menneskelige styresystem kan opgraderes. Og udover de løbende forbedringer kan opgraderingen indebære kvantespring i stil med dem vi så med overgangen fra DOS til Windows til Internettet (se næste blog om tese 3). 

Sæt det indre styresystem i opgraderings-gear:

Ved at blive mere opmærksomme på hvordan vores ’indre styresystem’ fungerer, kan vi således bevidst arbejde på at opgradere det, så vi styrker vores evne til at navigere i kompleksitet og uforudsigelighed. 

 

De personlige, relationelle og kulturelle styresystemer kan nemlig være gearet mod såvel udvikling og vækst som mod stagnation og beskyttelse

Indre styresystemer kan også have slagsider, så de er overfokuseret på f.eks rationel tænkning og handling, mens kontakten til sanser og følelser er lukket ned og samarbejdsrelationerne lider. I den anden grøft kan styresystemer være (over)fokuseret på at “have det godt sammen”, så der er lukket for kritisk tænkning og modige opgør med uhensigtsmæssige adfærdsmønstre. Endelig er vores ’indre styresystemer’, personligt såvel som kulturelt, præget af nogle helt grundlæggende antagelser om hvordan vi står i forhold til os selv, hinanden, og resten af verden. Når vi får øje på det niveau og udfordrer det vi ellers tager for givet, kan vi opnå egentlige paradigmeskift og kvantespring i vores funktionsevne.

Vores tese er at vi står i en tid og med nogle udfordringer, hvor vi har brug for bevidst at opgradere vores indre styresystemer personligt og kulturelt. 

Det er vi ikke de eneste der mener. Der er blandt andet et gryende globalt initiativ som har identificeret såkaldte ’Inner Development Goals’ (IDG’er) som oplister en række ’indre kompetencer’ som menes at være afgørende for at kunne lykkes bedre med at realisere FN’s ’sustainable development goals (SDG’er).  I udviklingen af vores model for det ’indre styresystem’ har vi bevidst navngivet vores 5 ’indre systemdele’, på en måde som matcher IDG modellen. Forskellen er dog at vores model af det ’indre styresystem’ ikke er en ’kategorisering af kompetencer’, men en mental model der kan hjælpe med at være opmærksomme på  ’det indre styresystem’ som vi bruger til at ’tilgå’ diverse udfordringer – så vi bevidst udvikler det, samtidig med at vi får løst de udfordringer som vi står overfor.

I de kommende blogindlæg vil vi behandle tre teser, som beskriver kraftfulde veje til at lykkes med den indre menneskelige opgradering, som vi har brug for.

Tese 1 af 5 - Tese 2 af 5 - Tese 3 af 5 - Tese 4 af 5 - Tese 5 af 5

Forrige
Forrige

Tese 3: Udviklingsteorier giver os landkort til at opgradere vores indre styresystem

Næste
Næste

Podcast S. 2 Ep. 2 - Rasmus Kjeldahl & Børns Vilkår