Bæredygtige strategier: De 3 stadier
På vores seneste workshop havde vi besøg af Anne Mette Erlandsson Christensen, ejer af Corporate Sustainability. Anne Mette besvarede her bl.a. Bjørn Uldalls spørgsmål om bæredygtighed og lederskab.
Siden årtusindskiftet er der sket en enorm forandring i virksomhedernes tilgang til bæredygtighed. Anne Mette har hjulpet et utal af virksomheder med at tænke bæredygtighed som en forretningsmulighed, fremfor som en belastning, og en omkostning.
Til workshoppen var også Claus Stig Pedersen, Head of Global Sustainability hos Novozymes. Claus fortalte bl.a. om de 3 stadier som Novozymes forretningsstrategi har gennemgået siden år 2000.
I videoen nedenfor griber Anne Mette bolden, og deler hendes opfattelse af de tre stadier indenfor bæredygtige forretningsstrategier.
Bæredygtighedsstrategi - Novozymes 3 stadier:
Manage Reputation - 2000-2008: Virksomheden forsøger at få sine nuværende processer og produkter til at fremstå
bæredygtige, f.eks. ved at vise hvordan de passer ind i FN’s verdensmål. ”Her handler bæredygtighed mest om at holde risici og omkostninger nede, og skrive nogle bæredygtighedsrapporter, som gør omgivelserne trygge ved, at virksomheden er ansvarlig”.Support Current Business - 2009-2014: Virksomheden tænker bæredygtighed ind i hele det økosystem, som den er i. Her handler det om at integrere bæredygtighed i alle virksomhedens processer, men også hos alle samarbejdspartnere. Bæredygtighed betragtes som en fælles opgave, og en forretningsmulighed. Man samarbejder i hele værdikæden om f.eks. gentænke processer for at sænke energiforbruget.
Develop New Business - 2015- : Virksomheden udvikler forretninger der baserer sig på bæredygtige produkter og processer, fremfor at forsøge at integrere bæredygtighed i tidligere produkter og processer. Bæredygtighed opfattes ikke som en omkostning, da det er en helt central del af forretningsmodellen, og dét som virksomheden tjener penge på.